sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Painon pudotuksesta

Minun painonpudotus historia on varmaan aika tyypillinen jojolaihduttajan tarina.

Aikuisikään asti olen ollut varsin hoikka, vasta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen olen kärsinyt liikapainosta.
Olen vuosien varrella laihduttanut niin painonvartioden, Jutta -Dietin, Dukan-dietin kuin omin neuvoin. Jonkin aikaa paino on pysynyt poissa, mutta yleensä tullut jopa tuplaten takaisin.  

Keväällä 2013 laihdutin ensin omin avuin 5kg tämän jälkeen Dukan dietillä laihdutin 7kg lyhyessä ajassa ja pääsin tavoitepainoon. Ikävä kyllä nopea painonpudotus vei kehosta paljon lihasta, enkä ollut tyytyväinen itseeni, vaikka olin tavoitepainossa, olin mielestäni "löysä".  

Kevään 2014 aikana kiloja oli jälleen tullut  ja liityin Superdiettiin. Kuudessa viikossa kiloja lähti 3, ja kropassa näkyi mahtavasti kiinteytyminen. No dietti loppu heinäkuun jälkeen ja taas on kilot tulleet takaisin. 
Nyt olen siinä tilanteessa, että haluaisin pudottaa 6 kg. Enää en halua lähteä mihinkään diettiin mukaan, koska kilot tulevat minulle aina dietin loputtua takaisin. Olen tunnesyöppö ja syön varsinkin suruuni. Nyt haluan löytää tasapainon niin psyykiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Haluan elää terveellisesti, syödä hyvin, ilman vatsavaivoja(joista olen kärsinyt aina), liikkua monipuolisesti ja ennenkaikkea voida henkisesti erinomaisesti.
Kuva: Suomen Sydänliitto ry

Pidän jatkossa painonhallinta sivulla kirjaa painoni putoamisesta. Merkkaan sinne kerran viikossa, keskiviikkoisin aamupainoni. Toivon, että paino putoaisi noin 0.5 kg viikossa.

En laske, ainakaan vielä tässä vaiheessa kaloreita, vaan yritän syödä lautasmallin mukaisesti kohtuudella. Päivän aikana syön 4-5 ateriaa. 
Aamun aloitan marjasmootiella ja muutenkin pyrin syömään salaatteja, hedelmiä ja marjoja runsaasti.  Proteiinia pyrin syömään kohtuudella lounaalla ja päivällisellä. Hiilareita syön niukemmin. Olen huomannut, että vatsani voi paremmin kun olen vähentänyt ruokavaliostani perunan, vaaleiden jauhojen, leivän
ja riisin määrää.
Lisäksi syön päivittäin omega 3 -tabletteja, mangnesium -tabletteja, d-vitamiinia, kuitua, ja monivitamiinivalmisteita.

Herkuttelu päivää mietin, miten sen suhteen kannattaisi edetä? Pidänkö kerran viikossa ns. herkuttelupäivän vai pidättäydynkö totaalisesti herkuista aina siihen asti, kun lähden esim. juhlimaan?

Mitäs mieltä te olette, kuinka tässä asiassa kannattaisi edetä?

Nyt reippailemaan ulos, miellä ainakin ihana pakkaspäivä, lunta satelee hiljalleen,
Leppoisaa Sunnuntaita,

-Lapinnoita-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun pyörähdit blogissani, kommentit piristävät aina päivääni ;)
Tervetuloa uudestaan !

-Lapinnoita-